Obsługa informatyczna firm

Obsługa informatyczna firm

Osbługa informatyczna firm czyli zabezpieczenie informatyczne dla biznesu.
Osbługa informatyczna firm czy i kiedy jest konieczna zabezpieczenie informatyczne dla średnich firm?

Kompleksowa obsługa informatyczna firm traktuje problemy holistycznie, zamiast traktować je jako pojedyncze incydenty. Na przykład, zamiast traktować atak ransomware jako pojedynczy incydent, kompleksowe rozwiązanie IT wdroży solidny protokół bezpieczeństwa oraz plan tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania danych po awarii. Dodatkowo, członkowie zespołu zostaną przeszkoleni w zakresie rozpoznawania prób phishingu.

Ramy procesów ITIL

Information Technology Infrastructure Library, czyli ITIL, to ramy najlepszych praktyk, które jednoczą ludzi, procesy i technologię w celu zapewnienia obsługi informatycznej firm. Ramy te pomagają organizacjom poprawić wydajność i osiągnąć przewidywalność w dostarczaniu usług. ITIL koncentruje się na dostarczaniu wartości dla klientów przy jednoczesnej minimalizacji kosztów. ITIL zawiera dziesięć podstawowych procesów, które są pogrupowane w dwie ogólne kategorie: Service Delivery i Service Support.

Ramy ITIL mają szerokie zastosowanie i mogą być wykorzystywane w wielu różnych kontekstach. Organizacje mogą wykorzystać go do uproszczenia procesów i wyjaśnienia ich odbiorcom nietechnicznym. Ramy mogą również pomóc firmom w usprawnieniu procesów w całej firmie i opracowaniu procesów powiązanych. Pomaga to organizacjom uniknąć kosztownych zakłóceń w świadczeniu usług IT.

ITIL został pierwotnie opracowany przez brytyjską Central Computer and Telecommunications Agency (CCTA). Początkowo był postrzegany jako seria standardów mających na celu poprawę wydajności IT. Z czasem został dostosowany do normy ISO/IEC 20000 Service Management. Dziś właścicielem ITIL jest brytyjski Cabinet Office i Capita, czyli spółka joint venture. Choć uzyskanie licencji nie jest obowiązkowe, to oferuje on obszerny zestaw najlepszych praktyk w zakresie zarządzania technologiami informacyjnymi.

Ramy cyklu życia usług ITIL zostały zaprojektowane, aby pomóc przedsiębiorstwom w integracji strategii biznesowych i usługowych. Pomaga również w zarządzaniu kosztami i wydajnością. Poprzez uwzględnienie ludzi, procesów, produktów i partnerów, ITIL może pomóc przedsiębiorstwom w redukcji kosztów. Pomaga również przedsiębiorstwom zrozumieć wymagania klientów i skategoryzować grupy użytkowników.

Certyfikacja ITIL to referencje przyznawane osobom, które wykazały się zrozumieniem systemu ITIL. Poziom eksperta ITIL wymaga dogłębnego zrozumienia ram procesu ITIL oraz wiedzy roboczej na temat różnych komponentów ITSM. Certyfikacja ta wymaga minimum 17 punktów i wymaga praktycznego doświadczenia.

ITIL v2

Metodyka ITIL oferuje podejście oparte na cyklu życia do zarządzania usługami informatycznymi. Jej zasady opierają się na ośmiu krokach, przy czym pierwszy krok dotyczy identyfikacji ryzyka i określenia najbardziej odpowiednich środków kontroli zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwa. Jej zasady obejmują również identyfikację wpływu incydentów i sposobów reagowania na nie.

Chociaż ITIL został początkowo stworzony w celu zebrania najlepszych praktyk i zaleceń, nie miał być zastrzeżonym standardem. Zamiast tego, miał pomóc organizacjom publicznym i prywatnym w zarządzaniu usługami informatycznymi. Z czasem framework zyskał uznanie, a jego praktyki przyczyniły się do opracowania normy zarządzania usługami ISO/IEC 20000.

Metodyka ITIL wprowadza również koncepcję zarządzania portfelem usług, czyli proces myślenia strategicznego dla rozwoju portfeli usług. Ponadto wprowadza pojęcia zarządzania popytem i zarządzania pojemnością w kontekście świadczenia usług, jako odrębne procesy. Obejmuje również zarządzanie finansami, jako strategiczny element zarządzania usługami.

Oprócz umożliwienia organizacjom świadczenia lepszych usług informatycznych, ITIL jest również doskonałym frameworkiem do zarządzania dostarczaniem usług. Pomaga organizacjom dostosować zasoby informatyczne do potrzeb biznesu oraz zminimalizować koszty. Nakreśla wytyczne dla efektywnego zarządzania usługami i sprawia, że praktyki te są uniwersalne dla wszystkich organizacji.

Chociaż ITIL jest powszechnie stosowany, nie jest obowiązkowy dla organizacji. ITIL jest ramą dobrowolną, a firmy mogą przyjąć tak dużo lub tak mało, jak chcą. Ponadto, pozwala to organizacjom na dostosowanie ram ITIL do własnych, unikalnych potrzeb biznesowych. Im więcej procesów biznesowych będzie zgodnych z ITIL, tym więcej korzyści odniesie firma.

Kwalifikacja Intermediate Level wymaga większego poziomu wiedzy niż kwalifikacja Foundation-level. Jest ona podzielona na dwie części, moduł zdolności usługowych i moduł cyklu życia usług. Ostateczna certyfikacja, poziom Expert, jest złożonym procesem, w którym dana osoba musi wykazać się wszystkimi aspektami systemu ITIL. Aby zostać ekspertem, osoba musi ukończyć 17 punktów z poprzednich modułów. Konieczne jest również zdanie egzaminu.

ITIL został szeroko przyjęty i stosowany na całym świecie. ITIL jest sprawdzoną metodą efektywnego działania IT, a wiele organizacji zaadaptowało już tę metodykę do swoich specyficznych potrzeb. Ponadto, ITIL pomaga organizacjom zapewnić, że ich personel IT jest kompetentny.

Umowy o poziomie usług ITIL

Umowy o poziomie usług to kontrakty, które nakreślają poziom usług, jaki firma jest gotowa zapewnić klientowi. W ramach ITIL zachęca się, aby umowy SLA były praktyczne i proste. Przewodnik po praktykach ITIL 4 SLM zawiera diagram ilustrujący, jak zakres usługi może się skurczyć przed spisaniem SLA.

Umowa SLA powinna zawierać ogólne cele usługi i określać sposób ich realizacji przez dostawcę usług. W niektórych przypadkach SLA może obejmować kilka rodzajów usług, w tym usługi w chmurze, rozwój produktu, wsparcie i utrzymanie IT. Celem umowy SLA jest zapewnienie klientom jak najlepszej obsługi i powinna ona nie pozostawiać dostawcy żadnych wątpliwości co do oczekiwań.

Stworzenie SLA jest kluczowe dla sukcesu kompleksowej usługi IT. Dostawca, który wywiązuje się z SLA, może liczyć na powracającego klienta. Dostawca może odmówić wykonania usługi, która nie jest objęta umową. Umowa SLA może być również wykorzystana do określenia wynagrodzenia.

Umowa o poziomie usług powinna zawierać uzgodnione kary w przypadku niewykonania. Kary te mogą obejmować obniżki opłat lub kredyty za usługi. Mogą one również obejmować rozwiązanie umowy w przypadku powtarzających się niepowodzeń. Umowa o poziomie usług powinna również zawierać procedurę kontroli zmian. Jest to niezbędne do śledzenia wszelkich zmian, które mają wpływ na poziom usług.

Umowy o poziomie usług są ważnym elementem zarządzania usługami IT i fundamentem, na którym te usługi są budowane. Zapewniają one, że klient i dostawca usług są dopasowani, a usługa jest dostarczana zgodnie z oczekiwaniami klienta. Nie powinno być miejsca na nieporozumienia lub założenia, a umowa o poziomie usług ITIL powinna zawierać metryki pomiaru wydajności.

Stworzenie SLA może pomóc przedsiębiorstwu zabezpieczyć się przed stratami w przypadku nieosiągnięcia założonych celów. Metodyka ITIL zawiera proces określania poziomów usług i zapewnienia mechanizmów kar, gdy wydajność nie spełnia oczekiwań.

Bezpieczeństwo sieci

Bezpieczeństwo sieci jest kluczowym elementem każdego ekosystemu pracy, który ma do czynienia z dużymi ilościami danych. Chroni wrażliwe dane Twojej organizacji i buduje zaufanie klientów. Pomaga również w rozszerzeniu działalności, umożliwiając działanie z dowolnego miejsca na świecie. Istnieje kilka różnych typów zabezpieczeń sieciowych, ale wszystkie mają na celu ochronę danych i sieci przed szkodliwą działalnością.

Bezpieczeństwo sieci jest dyscypliną o wielu twarzach, obejmującą szeroki zakres technologii, urządzeń i procesów. Te narzędzia i usługi są przeznaczone do ochrony sieci komputerowych przy zachowaniu integralności, poufności i dostępności. Wykorzystują one różnorodne oprogramowanie i sprzęt, aby zapobiec nieausztachetyzowanemu dostępowi i zachować integralność danych. W związku z tym każda organizacja potrzebuje rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa sieciowego.

Bezpieczeństwo sieci jest krytycznym elementem każdej firmy, ponieważ chroni aktywa organizacji przed atakami z zewnątrz, poprawia wydajność sieci i zapewnia bezpieczne udostępnianie danych pomiędzy pracownikami. Istnieje wiele dostępnych narzędzi pomagających w zabezpieczeniu sieci, a niektóre z najbardziej wszechstronnych i zaawansowanych narzędzi mogą nawet uprościć i scentralizować złożone procesy. Forcepoint, na przykład, oferuje kompleksowy pakiet rozwiązań bezpieczeństwa sieciowego, który może pomóc organizacjom w ochronie danych i utrzymaniu sieci w stanie najwyższej wydajności.

Chociaż bezpieczeństwo sieci od lat pozostaje głównym problemem dla firm, to jednak stale pojawiają się nowe technologie, które tworzą nowe zagrożenia. Hakerzy nieustannie szukają nowych sposobów na włamanie się do wrażliwych systemów i wykorzystanie słabych punktów. W rezultacie nawet krótki okres przestoju może prowadzić do ogromnych strat. Jednym z przykładów takiego ataku jest „wstrzykiwanie poleceń”, w którym hakerzy mogą uruchamiać losowe polecenia w systemie, psując jego funkcjonalność lub integralność.

Dodatkowym rodzajem rozwiązania bezpieczeństwa sieciowego jest endpoint detection and response (EDR). Jest to kompleksowe rozwiązanie, które identyfikuje podejrzaną aktywność i nadaje priorytet działaniom reagowania. Rozwiązania cyberbezpieczeństwa EDR są zaprojektowane w celu ochrony punktów końcowych i systemów sieciowych przy użyciu zarówno technologii, jak i ludzkiej wiedzy. Rozwiązania te mogą pomóc ograniczyć wpływ zagrożeń i zminimalizować powodowane przez nie przestoje.

Oprócz bezpieczeństwa sieci, bezpieczeństwo punktów końcowych może również pomóc przedsiębiorstwom w zapobieganiu rozprzestrzeniania się złośliwego oprogramowania. Rozwiązania te chronią punkty końcowe przed złośliwymi sieciami poprzez ograniczanie prób dostępu i ryzykownych zachowań.

Dane adresowe:

AKTE Obsługa informatyczna firm – Outsourcing IT – Kontakt
ul. Morasko 17, 61-680 Poznań
Telefon: 784 380 784
Telefon: 784 898 784
opłata za połączenie wg taryfy operatora
e-mail: [email protected]