Symbolizm – kierunek w sztuce

Symbolizm – kierunek w sztuce

Bardzo wielu malarzy ulegało wpływom symbolizmu. Był to kierunek w sztuce, który pojawił się w końcu XIX wieku i głosił przewagę ducha nad materią. Świadomym środkiem wyrazu artystycznego w malarstwie symbolicznym, było deformowanie istniejącej rzeczywistości. Głównie chodziło o to, że rzeczywistości przypisywano dodatkowe znaczenie, czyli symbol. Prekursorem malarstwa symbolicznego w Europie był malarz Paul Gauguin. Artysta ten uważał, że malarstwo ma służyć przede wszystkim wyrażaniu głębokich emocji, a także poszukiwań lepszego,wręcz idealnego świata. To właśnie te poszukiwania zawiodły go na wyspy Oceanii: Tahiti oraz Martynikę, gdzie malował między innymi tahitańskie kobiety, z egzotycznymi kwiatami w czarnych włosach. Jest jednak cecha, która wyróżnia ten okres w jego malarstwie, mianowicie to, że on nie oddawał wiernie kolorów. I tak np. piasek malował różowy, a konie na czerwono, gdyż pasowało to do ogólnej kompozycji obrazu. Jego najwybitniejszy obraz to: Paul Gauguin – Kobieta tahitańska.

Do najsłynniejszych francuskich symbolistów należał artysta Odilon Redon. Uważa się go za prekursora surrealizmu, ze względu na jego sugestywne, tajemnicze kompozycje, które miały niezwykłą siłę wyrazu. Jego dzieła obrazują świat marzeń, snów, wizji oraz halucynacji. Artysta uważał, że istotą sztuki powinna być rzeczywistość odczuwana, a nie widzialna. Można jednak w jego twórczości znaleźć kolorowe bukiety, które tej koncepcji malowania zdecydowanie przeczą: Odilon Redon – Anemony w dzbanku, Odilon Redon – Kwiaty, Odilon Redon – Bukiet w białym wazonie, Odilon Redon – Bukiet w zielonym wazonie, Odilon Redon – Bukiet w perskim wazonie. Kwiaty w twórczości artysty pełniły szczególną i istotną rolę. Wg artysty kwiaty miały duszę, a więc żyły i cierpiały.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.